البشیر

فَلَمَّا أَنْ جاءَ الْبَشیرُ أَلْقاهُ عَلى‏ وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصیراً

۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

شادی حلال (به مناسب ولادت امام حسن مجتبی (علیه السلام)

امام علی علیه السلام : شیعیان ما در شادی ما شادند :«یَفْرَحُونَ‏ لِفَرَحِنَا»


شاد بودن و شاد زیستن در منطق اسلام و در هیچ منطقى کار بدى نیست. اسلام با نشاط و شادی مخالف نیست بلکه اسلام تمامی نیازهای فطری انسان را در نظر گرفته و برای برطرف ساختن آن نیازها نیز برنامه دارد؛ از جمله نیازهای طبیعی انسان احتیاج به تفریح و شاد ی و استراحت است که روایاتی نیز در این زمینه داریم از جمله اینکه حضرت علی علیه السلام فرمودنده اند: «مؤمن باید ساعات خود را به سه بخش تقسیم کند... و یک بخش آن را در لذّت حلال و تفریح قرار دهد».

ادامه مطلب...
۳۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۴:۱۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت برهانی

پیامبر امّی

***نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت       به غمزه مسئله آموز صد مُدرِّس شد***

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله یک فرد امّى، یعنی درس نخوانده بود، نه این که فاقد سواد و دانش باشد؛ تمام اشتباه در این نکته است، زیرا «درس نخوانده» به معناى بى علم و دانش بودن نیست همچنان که پیامبران بزرگ درس نخوانده بودند ولى بزرگترین معلّمان در عالم بشریّت بوده ‏اند. حضرت آدم یک فرد درس نخوانده بود، ولى به تصریح قرآن مجید معلّم فرشتگان بود، چنان که در سوره بقره بطور تفصیل این مطلب در طىّ آیه ‏هاى 28 تا 32 بیان شده است.
هرگاه مقصود از باسواد بودن پیامبر اطّلاع وسیع و علوم سرشار او حتى از طریق وحى باشد، این مطلب مورد تصدیق تمام مسلمانان است و اگر مقصود از باسواد بودن این است که بسان دیگران در مکتب‏ هاى معمولى درس خوانده و استاد دیده، صفحات پرافتخار زندگى آن حضرت و تصریح آیات قرآن شدیداً آن را تکذیب مى‏ کند.

ادامه مطلب...
۲۵ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۸:۰۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت برهانی

یادی از بانوی مهربانی ها حضرت خدیجه کبری( سلام الله علیها)

Image result for ‫حضرت خدیجه سال رحلت‬‎

دوران تاریک و فاسد جاهلیت است اما او آراسته به سجایای اخلاقی است به او طاهره می‌گویند، سیدۀ زنان قریش است و دارای ثروتی عظیم که با آن تجارت می‌کند، خیلی‌ها مشتاق بودند با او ازدواج کنند اما او قبول نمی‌کرد، ملیکه عرب نیمه پنهان و گمشده وجودی‌اش را در محمدامین (صلی‌الله علیه و آله) یافته بود، بعد از انجام امور مقدماتی و خواستگاری، باهم ازدواج کردند، او درراه خدا و هموار کردن مسیر رسالت و انقلاب محمدی، بدون شک با بذل مال و درنهایت جان، از پیشگامان است.

آری او اولین بانوی مسلمان، ام المومنین و یکی از چهار زن بهشتی، حضرت خدیجه کبری (سلام‌الله علیها) است.

ادامه مطلب...
۲۵ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۵:۰۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت برهانی

ایستادن و گذاشتن دست بر روی سر هنگام شنیدن نام مقدس حضرت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

آنچه از مجموع بیانات و روایتی که در این زمینه وجود دارد، بدست می آید، این است که این عمل واجب نیست. اما هنگام شنیدن نام مبارک آن حضرت شایسته است که بنوعی احترام نمود.
در روایت معروف دعبل خزاعى شاعر اهل بیت (علیهم السلام) آمده است که وقتى قصیده مشهور «مدارس آیات» را خدمت امام على بن موسى الرضا (علیه السلام) مى خواند، هنگامى که به این بیت رسید:
خروج امام لامحالة خارج *** یقوم على اسم الله والبرکات
 امام (علیه السلام) دست بر سر نهاد و به عنوان احترام برخاست و از خداوند متعال فرج حضرت ولى عصر «روحى و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه» را در خواست نمود.
لذا این عمل نوعی احترام به امام زمان علیه السلام است و به تأسی از حضرات معصومین (علیهم السلام) می توان این عمل را انجام داد.

۲۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۵:۵۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت برهانی

زندانی شدن شیاطین در ماه مبارک رمضان

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در آستانه ماه مبارک رمضان خطبه مفصلی درباره اهمیت این ماه بیان کردند و در پایان این خطبه فرمودند: «....شیاطین در این ماه در زنجیرند، از خداوند بخواهید آنها را بر شما مسلّط نکند»؛ در این نوشتار می خواهیم بدانیم منظور پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از زندانی شدن شیاطین چیست:
ادامه مطلب...
۱۷ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۷:۳۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت برهانی
جستجو در وبلاگ البشیر

بالا