زخم زبان زدن کار درستی نیست و در
روایات هم از این کار بشدت نهی شده است و قطعا گناهان در زندگی انسان بدون تأثیر
نخواهند بود.
در حدیثى از امام صادق علیه السلام مى
خوانیم خداوند عزوجل مى فرماید:
»لیأذن بحرب منى من آذا عبدى المؤمن!: آن کس که بنده مؤمن مرا بیازارد اعلان جنگ با من می دهد«
در بعضی از روایات دیگر آمده است «من عیر مؤمنا بشیء لم یمت حتى یرکبه: هر کس مومنی را به چیزی سرزنش کند نمی میرد تا اینکه خودش آن چیز را انجام دهد«
در روایتی امام على علیه السلام مى فرماید:
اللَّئِیمُ مَن کَثُرَ امتِنَانُهُ؛ لئیم، کسى است که از دیگران تقاضا دارد [و چشمش به دست دیگران است].
از برخى روایات استفاده مى شود که بعضى از مراحل «بخل» را تحت عنوان «لئیم» بودن (فرومایه)، ذکر کرده اند که درجه شدید «بخل» است.
رسول خدا صلى الله علیه و آله مىفرماید: «الرِّجَالُ ارْبَعَةٌ سَخىٌ وَ کَریمٌ وَ بَخیلٌ وَ لَئیمٌ، فَالسَّخىُ الذّی یَأْکُلُ وَ یُعْطِىَ و الکَریمُ الّذى لایَأْکُلُ وَ یُعطِىُ وَ البَخیلُ الّذى یَأکُلُ و لایُعطِىُ وَ اللّئیمُ الّذى لایَأکُلُ و لایُعطِىُ؛ افراد چهار دسته هستند: بعضى سخى هستند و بعضى کریم و بعضى بخیل و بعضى لئیم؛ سخى کسى است که از اموالش هم خود استفاده مى کند و هم به دیگران مى بخشد و کریم کسى است که خودش نمى خورد و به دیگران مى بخشد و بخیل کسى است که (فقط) خودش مصرف مى کند و به دیگران نمى بخشد و لئیم (فرومایه) کسى است که نه خودش مى خورد و نه به دیگران مى بخشد».